Miten lopettaa tupakointi

Miten valmistautua
tupakoinnin lopettamiseen?

Nikotiini-
riippuvuustesti

Fyysinen riippuvuus tarkoittaa fyysistä riippuvuutta nikotiiniin. Nikotiiniriippuvuustestin avulla selvität nikotiiniriippuvuutesi voimakkuutta. Valitse kussakin kysymyksessä omaa tilannettasi parhaiten kuvaava vaihtoehto. Testi sisältää myös tuloksen tulkinnan.

Muistathan, että tupakoinnin lopettaminen on mahdollista riippumatta siitä, kuinka pitkään tai kuinka paljon olet tupakoinut.

Nikotiini-
päiväkirja

Nikotiinipäiväkirjan avulla pääset tutustumaan arkisiin tupakointitapoihisi. Päiväkirja soveltuu tupakoinnin ohella myös muiden nikotiinituotteiden käytön tarkkailuun. Päiväkirjaa on suositeltava pitää ainakin muutaman päivän ajalta.

Päiväkirjaan merkataan vuorokautinen savukkeiden määrä sekä tupakoinnin ajankohta. Lisäksi kunkin tupakan osalta arvioidaan, oliko tupakka silloin välttämätön vai oliko se vain tapa. Mahdollisesti huomaat tupakointisi liittyvän tiettyihin tilanteisiin, tunteisiin tai paikkoihin.

Todennäköisesti huomaat myös, että kaikki tupakat eivät olleet välttämättömiä. Tupakoinnin vähentämisen voikin hyvin aloittaa luopumalla ensin vähemmän tärkeistä tupakoista

Nikotiinituotteiden käytön hyöty-haittaerittely

Hyöty-haittaerittelyn avulla voit pohtia, mitä tupakointi sinulle merkitsee. Lomake ohjaa tarkastelemaan hyötyjä ja haittoja sekä tupakoinnin että sen lopettamisen näkökulmista.

Tupakoinnin lopettamisessa on monta hyvää puolta. Mitkä niistä ovat tärkeimpiä juuri sinulle?

Ymmärsit oikein; tässä tehtävässä on lupa pohtia myös tupakoinnin tuomia hyötyjä. Tupakointi voi olla esimerkiksi hyvä ystävä, ensiapu erilaisiin tunnereaktioihin tai vaikka vain tapa kuluttaa aikaa.

Onkin tärkeää miettiä, mitä menetät, kun lopetat tupakoinnin. Miten tupakoinnin tuomia hyötyjä voisi jatkossa korvata?

Riskitilanteiden kartoituslomake

Kun lopetat tupakoinnin, eteesi saattaa tulla tilanteita, joissa tupakanhimo yllättää. Kirjaa lomakkeeseen, minkälaisia riskitilanteita saatat kohdata ja miten aiot selvitä niistä ilman tupakkaa. On hyvä miettiä etukäteen ainakin kaksi selviytymiskeinoa, mikäli toinen niistä ei olekaan tilanteen koittaessa käytettävissä. Mitä voisit keksiä tupakan tilalle esimerkiksi stressaaviin tilanteisiin?

Fyysinen nikotiiniriippuvuus saattaa vahvistaa ensimmäisten viikkojen riskitilanteita, kun keho vielä ”kyselee nikotiinin perään”. Kun fyysinen riippuvuus on voitettu, psyykkiset ja sosiaaliset riippuvuustekijät puolestaan korostuvat. Pohdi siis myös riskitilanteita, jotka liittyvät esimerkiksi tiettyyn seuraan, paikkaan tai vaikkapa juhlimiseen.

Nikotiinikorvaus-
tuotteiden käyttöohje

Vieroitusoireita ilmenee, kun nikotiinitaso elimistössä laskee. ​Keskimäärin noin 1,5 tunnin tauko nikotiinin saannissa johtaa vieroitusoireisiin. Voit tarvittaessa hoitaa vieroitusoireita nikotiinikorvaustuotteilla tai reseptilääkkeillä.

Lue lisää nikotiinikorvaustuotteiden ohjeiden mukaisesta käytöstä.

Huomioithan, että raskauden aikana nikotiinikorvaustuotteiden käyttöön liittyy erityisiä rajoituksia. Tutustuthan tarvittaessa erilliseen, raskaudenaikaista nikotiinikorvaushoitoa koskevaan ohjeeseen.

Nikotiinikorvaus-
tuotteiden käyttöohje raskausaikana

Raskaana olevia, kuten myös imettäviä äitejä, kannustetaan lopettamaan tupakointi ensisijaisesti ilman nikotiinikorvaustuotteita. Nikotiinikorvaushoito on kuitenkin aina parempi vaihtoehto kuin tupakoinnin jatkaminen.

Raskauden aikana suositaan ensisijaisesti lyhytvaikutteisia nikotiinikorvaustuotteita, kuten purukumia tai imeskelytabletteja. Raskauden aikaisen nikotiinikorvaushoidon käytön tulee aina tapahtua lääkärin tai terveydenhoitajan seurannassa.

 

asiantuntija apunasi

Nyt on
paras hetki!

Hits: 99